Over
René Samson (1948-2019) stamde uit een oude Surinaams-Joodse familie waarin hij opgroeide tussen muziek (klassiek en jazz), dans, toneel en literatuur. Na de middelbare school ging hij scheikunde studeren en was vele jaren werkzaam als chemicus. Hij bleef wel actief musiceren: als fluitist had hij les van Hans van de Weyer en Eleonore Pameijer en speelde hij in verschillende orkesten.
Op zijn veertigste begon hij te componeren. Daartoe nam hij lessen bij Monique Suring, Leo Samama en Klaas de Vries. Vanaf 1998 wordt zijn werk regelmatig uitgevoerd.
Stukken geschreven door René voor de volgende musici en ensembles zijn uitgevoerd op diverse podia in Nederland:
- het voormalig Amsterdam Bridge Ensemble (Frans van Ruth, Doris Hochscheid, Jacobien Rozemond, Carolien van ’t Hof, Wilke te Brummelstroete); een CD van zijn kamermuziek gespeeld door het Amsterdam Bridge Ensemble werd in muziektijdschrift “Luister” met een 10 bekroond,
- Amsterdam Sinfonietta,
- Holland Symfonia olv Hans Leenders,
- het Cristofori Piano Quartet,
- het Lumaka Ensemble,
- het Valerius Ensemble olv Jacob Slagter,
- het Aurelia Saxofoonkwartet,
- harpduo Bilitis,
- de zangers Fanny Alofs, Marcel Beekman, Wilke te Brummelstroete, Noa Frenkel, Ken Gould, Valérie Guillorit, Charlotte Riedijk, en Mattijs van de Woerd,
- de pianisten Paolo Giacometti, Shuann Chai, en contrabassist Rick Stotijn.
Daarnaast schreef hij een avondvullende opera “Het ware geweld” op een oorspronkelijk libretto van Olaf Mulder.
Prijzen
Voor “Contrasting Moods” won René in 2014 een prijs op de internationale compositie-competitie “Città di Udine” van de Italiaanse muziekuitgeverij Taukay Edizioni Musicali. Van de bijna 400 internationale inzendingen won hij één van de vijf prijzen (Special Mention and medal of the Presidente della Repubblica Italiana) in de categorie kamermuziek.